نتکو - نوآوران تک کاوش والا

نتکو - نوآوران تک کاوش والا

فروش انواع سرور و تجهیزات شبکه با گارانتی تعویض
نتکو - نوآوران تک کاوش والا

نتکو - نوآوران تک کاوش والا

فروش انواع سرور و تجهیزات شبکه با گارانتی تعویض

طراحی NLB و نوع عملکرد آن ( قسمت ششم )

طراحی NLB و نوع عملکرد آن ( قسمت ششم )

یک شبکه با ترافیک بالا که دارای قابلیت دسترسی بالاست، این شبکه با چندین ارتباط به شبکه وصل شده است که این اتصالات می تواند از ISP های مختلف باشد.

طراحی NLB

در هر کدام از مسیریاب ها یک فایروال شبکه را از خطرات اینترنتی حفظ می کند و فایروال دیگر نیز  امنیت داخلی شبکه را به عهده دارد.

نوع عملکرد NLB

سرورهایی که می خواهید از آنها برای کلاستر کردن به این روش استفاده کنید نیاز به داشتن سخت افزاری قدرتمند ندارند. چیزی به نام مخزن اطلاعات یا داده نیز در این روش وجود نداردکه بین سرورهای کلاستر به اشتراک گذاشته شود.برای مثال شما نیازی به این نداریدکه یک مخزن ذخیره اطلاعات در شبکه داشته باشید.هرچندکه در حالت استاندارد NLB خودش نوعی محدودیت را در روی رابط سرورهای شبکه اعمال می کند، در برخی مواقع شما می توانید از روش دومی نیز برای برقراری ارتباط سرور با شبکه بهره ببرید.

ویندوز سرور R2  ۲۰۰۸ برای NLB دونوع عملکرد را دارا می باشد :

روش Unicast وMulticast

NLB آدرس Mask آدرس فیزیکی هر سرور را با آدرس Mask آدرس های مجازی سرورها تعویض می کند و به هیچ وجه از آدرس Mask آدرس فیزیکی نودها استفاده نمی کند و درواقع ارتباط واقعی کامپیوترهای کلاستر به یک ارتباط مجازی تبدیل میکند. ARP یا Resolution Protocol عمل رفع کردن آدرس آی پی  سرورها را به یک آدرس مسک واحد انجام می دهد.

ARP نوعی پروتکل TCP/IP می باشد که آدرس های آی پی را به آدرس های مسک و یا سخت افزاری تبدیل می کند. برای انتقال یک درخواست به یک آدرس آی پی خاص، کامپیوتر باید آدرس آن Mask راکه وابسته به آدرس آی پی می باشد پیدا کند، پیغامی را شامل یک آدرس آی پی به کل شبکه ارسال می کند و کامپیوتری که آدرس آی پی آن با آدرس داخل پیغام یکی باشد باید آدرس MAC خود را با استفاده از یک پیغام بازگرداند.

در حالت Unicast در کلاستر NLB هر سرور به درخواست ARP که فرستاده شده، اگرچه پیغام شامل آدرس آی پی همان کامپیوتر باشد یا آدرس آی پی خود  کلاستر، پاسخ خواهد داد و آدرس  Mask کلاستر را باز می گرداند.

به دلیل اینکه آداپتورهای شبکه در تمامی سرورهای شبکه کلاستر از یک آدرس Mask  می باشد، لذا سرورهای درون کلاستر به صورت Normal نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرارکنند. البته سرورها می توانند با دیگر کامپیوترهای همان Subnet یا هر Subnet دیگری ارتباط برقرار کنند به شرط اینکه دیتاگرام آدرس آی پی آنها شامل آدرس Mask  نباشد

.دربیشتر مواقع این باعث بروز مشکلی نمی شود و معمولا سرورها و هاست ها نیازی به ارتباط با یکدیگر در شرایط معمولی پیدا نمی کنند.با این حال اگر از نظر شما سرورهای درون کلاستر، باید توانایی برقراری ارتباط با یکدیگررا داشته باشند این کار به دو روش امکان پذیر است :

۱-  تنظیم سرورهای کلاستربه استفاده از روش Multicats درروش چند پخشی، NLB یک آدرس Mask کلاستر به آداپتور رابط شبکه اختصاص می دهد اما آدرس Mask اصلی آداپتور رابط شبکه را نیز نگهداری می کند. برای درست کار کردن این روش مسیر یاب باید از آدرس های Mask چند پخشی پشتیبانی کند.

۲-  نصب یک آداپتور رابط شبکه روی هریک از سرورها، یکی از آداپتورها به همراه آدرس اصلی Mask

آنکه با آدرس Mask کلاستر جایگزین شده است، آداپتور کلاستر می شود.

به طور خلاصه یک سرور در کلاستر NLB هم می تواند یک آداپتور رابط شبکه داشته باشد و هم بیش از یک آداپتور.

همچنین می تواند به روش تک پخشی و چند پخشی اجرا شود.با ترکیب این تنظیمات ۴ حالت ممکن برای پیکربندی NLB بوجود می آید که هر یک ویژگی ها و مضرات خودرا دارد.

بیشترین پیکربندی که دراین نصب استفاده می شود نصب دو آداپتور رابط شبکه در هر سرور و اجرای آنها به روش تک پخشی می باشد این نوع پیکربندی این امکان را می دهد که سرورها هم بتوانند به عنوان یک شرکت کننده ی معمولی در شبکه حضور داشته باشند و هم بتواند وظایف خود را به عنوان یک سرویس دهنده کلاستر انجام دهند. مشکلی هم با به دست گیری آدرس های Mask چند پخشی ندارد و هیچ مشکلی از لحاظ ترافیک نیز وجود نخواهد داشت.

در قسمت بعد راجع به  طراحی سرور کلاستر توضیح خواهیم داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.