در نمایشگاه کامپیوتکس امسال، محصولات متنوع زیادی معرفی شد که یکی از آنها، سری جدید مادربوردهای ایسوس با نام Eapmage V Edition 10 بود که در ادامه میتوانید با این محصول ایسوس از طریق بیانیهی مطبوعاتی شرکت تایوانی بیشتر آشنا شوید.
در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶، پس از معرفی پردازندههای جدید مبتنی بر چیپست X99 اینتل، ایسوس از جدیدترین مادربورد سری ROG خود با نام Rampage V Edition 10 رونمایی کرد. به مناسبت ۱۰ سالگی ROG، ایسوس مادربوردی قدرتمند را برای گیمرها و اورکلاکرهای حرفهای با آخرین فناوریهای اختصاصی خود طراحی و تولید کرد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:
همانطور که گفته شد، این مادربورد به مناسبت دهمین سالگرد ROG، محدودیت ها را برای گیمرها و اورکلاکرهای حرفهای کنار زده است؛ به طوری که در روز نخست عرضه در مجموع ۱۷ رکورد جهانی در سایت Hwbot توسط این مادربورد جابجا شد. Rampage V Edition 10 برپایه چیپست X99 اینتل و سازگار با آخرین نسل پردازنده های سری Core i7 طراحی شده که به سوکت ابداعی ایسوس با نام OC Socket نیز تجهیز شده است.
نتایج بدست آمده حاکی از آن است که Rampage V Edition 10، مادربوردی همه فن حریف برای جابجایی رکوردها طراحی شده است. در روز نخست رونمایی از این مادربورد مجموعاً ۱۷ رکورد جهانی با کمک این مادربورد شکسته شد. همچنین توسط آن اورکلاکرها توانستند فرکانس ۵۷۲۶.۸۴ مگاهرتزی را برای پردازنده Core i7 6950X به ثبت برسانند.
به آخرین راهکارهای انحصاری ایسوس برای افزایش کارایی مجهز شده است. کاربر میتواند برای افزایش راندمان و اورکلاکینگ، تمامی تنظیمات پیچیده را تنها با یک کلیک اعمال کند. Fan Xpert 4 در این مادربورد میتواند سنسورهای حرارتی را کنترل کرده و نحوه عملکرد فنها را به طور خودکار تنظیم کند. هدرهای مخصوص واتر پمپ نیز کاملاً با خنک کنندههای آبی سازگارند و عملکرد تک تک هدرها قابل برنامهریزی و بهینه سازی است. ایسوس با راهکار استفاده از هدر فن با آمپراژ بالا، امکان استفاده از فن های پرمصرف را نیز در این مادربورد نهادینه کرده تا خنک سازی به حداکثر برسد.
Rampage V Edition 10، با استفاده از چیپ اختصاصی Extreme Engine Digi+، مصرف و عملکرد مدار تغذیه را به طور کاملاً حرفهای کنترل و مدیریت میکند. استفاده از مدار فاز اختصاصی، ماسفتهای حرفهای PowIRstage® IR3555 از شرکت Infineon، چوکهای MicroFine alloy، و خازنهای ۱۰K black-metallic، بهترین عملکرد، دوام و بهینهترین میزان مصرف را در سختترین شرایط به همراه خواهد داشت. همچنین نسل جدید فناوری T-Topology ایسوس به کاربر امکان استفاده و پایداری بیشتر حافظه های DDR4 فراهم آورده است.
Rampage V Edition 10 برای زیباتر کردن ظاهر سیستم از نورپردازی Aura RGB استفاده کرده است. همچنین یک هدر مجزا نیز به عنوان خروجی به نوار LED RGB وجود دارد که توسط نرم افزار مخصوص Aura کنترل و تنظیم میشود. همچنین با تقویت پوشش قسمت ورودی/خروجی، استحکام پورتها و اتصالات را بیش از پیش بهتر کرده است.
راهکاری جدید که برای دوام هرچه بیشتر اسلات PCI Express در هنگام استفاده از کارتهای گرافیکی سنگین وزن و طویل، ایسوس از SafeSlot استفاده کرده است. لایهای پوششی به همراه لحیم مستحکم به برد، کل اسلات های PCI Express را در بر گرفته و وزن وارد شده با برد را در هر سه محور پخش می کند.
با فرانت پنل مجهز به SupremFX Hi-Fi عرضه میشود که صدایی با قدرت و کیفیت رده Hi-Fi را انتقال میدهد. DAC فوق العاده ESS® ES9018K2M، تقویت کننده ویژه Texas Instruments LM4562 و آمپلیفایر ویژه هدفن TPA6120A2 هارمونی بینظیری از شفافیت، کیفیت و تفکیک پذیری را در صدا برای شنونده ایجاد کرده و برای بازی نیز نرم افزار Sonic Radar II همراه گیمرها خواهد بود.
همچنین Rampage V Edition 10 از آخرین کنترلرهای شبکه پیشرفته اینتل (I219-V و I211-A) برای بازی تحت شبکه سریع، روان و بدون وقفه در نظر گرفته شده است که برای مدیریت بهتر شبکه از نرم افزار GameFirst III نیز استفاده می کند.
در این مادربورد امکان استفاده از پیکربندی با چند پردازنده گرافیکی وجود دارد و میتواند با تکنولوژی SLI®/CrossfireX™ تا ۴ کارت گرافیک را همزمان پشتیبانی کند.
Rampage V Edition 10 به یک آداپتور شبکه بیسیم دو بانده ۸۰۲٫۱۱ac مجهز شده که توسط آنتن ۳×۳ آن می تواند حداکثر تا ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه در محیط شبکه داده جابجا کند. آخرین فناوری NVM Express یا NVMe با رابط M.2 و U.2 برای اتصال سریعترین ذخیرهسازهای حال حاضر در این مادربورد به کار گرفته شدهاند که می توانند تا ۳۲ گیگابیت بر ثانیه اطلاعات را جابجا کنند. ایسوس همچنین هر دو مدل نوع A و C رابط USB 3.1 را در این مادربورد قرار داده و با فناوری USB 3.1 Boost سرعت انتقال آن را نیز بیش از پیش کرده است.
منبع:asus
برخلاف
همیشه اینتل چندان کانون توجه اصحاب رسانه نبود و در عوض انویدیا و AMD
که بیشتر روی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی تمرکز کردهاند مورد توجه بودند.
به نظر میرسد کم کم به پایان عصر سلطه CPUها میرسیم و زنگها برای شروع
دوران جدیدی با حکمرانی GPUها به صدا درآمدهاند.
در نمایشگاه کامپیوتکس سال ۲۰۱۶ که بزرگترین نمایشگاه تجاری حوزه فناوری اطلاعات در آسیا محسوب میشود، یک نکته مبهم و جود داشت و آن هم این بود که اینتل کجاست؟ این شرکت هیچ غرفهای در این مراسم نداشت و فقط به یک مراسم معرفی بسنده کرد.
در ابتدای این نمایشگاه این برداشت وجود داشت که شاید امسال در این نمایشگاه شاهد چیز خاصی نباشیم. نمایشگاه کامپیوتکس همواره محلی برای جولان شرکت اینتل و نمایش جدیدترین دستاوردهای این شرکت در حوزه CPU و این که چه تغییراتی طی سالهای آینده در این حوزه رقم خواهد خورد، بوده است.
با این وجود و بدون درخشش همیشگی اینتل هم نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ خیلی جذاب بود. روز قبل از شروع این رویداد، انویدیا و ایسوس چیزهایی به مخاطبان خود نشان دادند که به سرعت همه را متوجه آیندهای فراتر از CPUها کرد؛ CPUهایی که بطور سنتی سالها به عنوان مغز متفکر رایانهها بودهاند. به نظر میرسد قدرت واقعی که محرک دو فناوری مهم دهه آتی یعنی واقعیت مجازی و هوش مصنوعی است، واحد پردازشگر گرافیکی (GPU) باشد.
ایسوس در این نمایشگاه نوت بوکهای جدید خود را مجهز به نسل بعدی پردازندههای اینتل معرفی کرد که طی ماههای آتی به بازار عرضه میشوند. اما بدون شک یکی از مهمترین محصولات این نمایشگاه Zenbo ربات خانوادگی ایسوس بود. این ربات از فناوری یادگیری ماشینی استفاده میکند تا به واقع کمکی برای خانواده باشد و با گذشت زمان با یادگیری بیشتر باهوشتر شود. این یک پروژه جاه طلبانه از سوی ایسوس است.
از سوی دیگر جن سون هونگ- یکی از بنیان گذاران انویدیا در صبحانه کاری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت:
GPU مغز کامپیوترهای امروزی است. اگر شما به اکثر پیشرفتهایی که در حوزه واقعیت مجازی و هوش مصنوعی رخ داده نگاهی بیاندازید، یک چیز در هر دو مورد مشترک است و آن GPU است. ۱۰ سال گذشته دوران فناوری ابری بوده و حالا دوران هوش مصنوعی است.
فعالیتهای انویدیا واضح است. این شرکت روی کاری که GPUهایش انجام میدهند و هیچ چیز دیگری در حال حاضر قادر به انجامش نیست متمرکز شده است. البته حالا دیگر چیپهای انویدیا چیزی فراتر از پردازندههای گرافیکی هستند و حالا میتوانند برای حل محاسبات چند تردی مورد استفاده قرار بگیرند. با توجه به این که واقعیت مجازی به رندر آنی محیطهای ۳۶۰ درجه نیاز دارد، گرافیک هر روز به مبحث پیچیدهتری تبدیل میشود. همچنین کامپیوترهایی که به ویژگیهای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مجهز هستند بر پایه واحد پردازش گرافیکی با سرورهای بزرگ فعالیت میکنند.
درست در شرایطی که فکر میکردیم بازیکنان اصلی کامپیوتکس ۲۰۱۶، انویدیا و ایسوس هستند و این دو شرکت کانون توجه قرار گرفتند، AMD اعلام کرد که کارت گرافیک Radeon RX 480 خود را با قیمت ۱۹۹ دلار در اختیار خریداران قرار خواهد داد. این کارت گرافیکی مقرون به صرفه با قدرت کافی که برای ارائه واقعیت مجازی دارد، میتواند تجربه واقعیت مجازی هدستهایی مانند Oculus Rift و HTC Vive را برای کاربران بیشتری محقق کند.
در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶، هیجان زیادی در رابطه با واقعیت مجازی وجود داشت. رایانههای شخصی در فرم فکتور کوله پشتی که واقعیت مجازی بدون نیاز به سیمهای روی زمین را ممکن میکردند، به نمایش درآمدند. تولید کنندگان رایانههای شخصی، واقعیت مجازی را بهترین محرک برای بروزرسانی رایانهها میدانند. مردم هم اگر بتوانند به واقعیت مجازی دسترسی داشته باشند، عاشقش میشوند؛ از این رو شرکتها امسال در تلاش هستند تا قیمت این فناوری را تعیین کنند. پالمر لاکی اواخر سال ۲۰۱۵ اعلام کرد:
واقعیت مجازی پیش از آن که هر کسی قادر به خرید آن باشد، تبدیل به چیزی میشود که همه خواهان داشتن آن هستند.
قیمتها بدون شک پایینتر میآیند ولی این که «آیا به درد من هم میخورد؟» سوالی است که فقط GPU میتواند به آن پاسخ دهد. از آنجا که GPUها هر سال نسبت به سال قبل بهتر میشوند بنابراین کیفیت تجربه واقعیت مجازی هم برای همه بهتر میشود.
پیش از این مایکروسافت موارد جذابی را در این زمینه با پلتفرم هولوگرافیک خود معرفی کرده بود. این حرکت مایکروسافت باعث سرعت رشد این صنعت شده و فرصت جدیدی برای رقابت بین واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی پدید آورد. با این حال هنوز هم همه چیز به قابلیتهای گرافیکی بستگی دارد و این که چقدر تجربه بصری خوبی را میتوانند فراهم کنند.
وقتی در جریان کامپیوتکس ۲۰۱۶، نوین شینوی- مدیر کل Client Computing Group شرکت اینتل روی استیج آمد تا در رابطه با نوتبوکها و رایانههای دسکتاپ صحبت کند، چیز جذابی برای معرفی وجود نداشت. برای کسانی که به دنبال بیشترین قدرت ممکن بودند، چیپهای ۱۰ هستهای جدیدی وجود داشت ولی وقتی به صحبتهای مربوط به واقعیت مجازی توجه میکردیم، کلید واژه اصلی GPU بود.
کلید واژه اصلی کامپیوتکس ۲۰۱۶ بیش از آنکه CPU باشد، GPU بود
اینتل بخش عمدهای از آینده خود را در شبکههای ۵G، مراکز داده و اینترنت اشیا میبیند. تمام این موارد مهم هستند ولی در تمام این موارد رقابتهای سنگینی از سوی کوالکام و آرم وجود دارد.
از سوی دیگر جن سون هونگ- یکی از بنیان گذارن انویدیا معتقد است که انویدیا میتواند فناوریهای پیشرفته برای واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و خودروهای خودران ارائه کند که هیچ شرکت دیگری قادر به انجام آن نیست.
مقاله خود را این چنین آغاز کردیم که شاید کامپیوتکس امسال کم رونق باشد ولی واقعیت این است که امسال این نمایشگاه از هر سال دیگری تازهتر و پر رونقتر بود. حالا به نظر میرسد که هر جلوتر میرویم توجهها از CPU به GPU جلب میشود. نظر شما در این مورد چیست؟
مایکروسافت در اتفاقی غیر منتظره شبکه اجتماعی لینکدین را با قیمت ۲۶.۲ میلیارد دلار به تصاحب خود درآورد. مایکروسافت این معامله را کاملا به صورت نقد انجام میدهد تا یک غول شبکههای کسب و کار را به تصاحب خود درآورده باشد. با نتکو همراه باشید.
مایکروسافت امروز در اتفاقی غیر منتظره شبکه اجتماعی لینکداین را که هر سهم آن هماکنون ۱۹۶ دلار میارزد به تصاحب خود درآورد.
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گفته لینکداین همچنان برند، استقلال و حتی جف وینز مدیرعامل خود را حفظ خواهد کرد. نادلا در ادامه صحبتهای خود گفت:
تیم لینکداین کسب و کاری فوقالعاده را رشد دادهاند تا افراد حرفهای دنیا را به یکدیگر متصل کنند. با یکدیگر میتوانیم رشد لینکداین، همچنین آفیس ۳۶۵ و Dynamics را سرعت ببخشیم تا به هر شخص و شرکت روی سیاره قدرت ببخشیم. مایکروسافت برنامه دارد تا تصاحب خود را تا اواخر امسال رسمیت ببخشد و این معامله اکنون بین هر دو هیئت مدیره شرکتها به تایید رسیده است.
این خرید را میتوان اولین و بزرگترین خرید نادلا از زمان مدیرعاملی مایکروسافت در دو سال قبل دانست. به گفته نادلا مایکروسافت ترکیبی از «حرفهای ترین رهبران ابری جهان» با «حرفهایترین شبکه جهان» انتخاب کرده است.
این خرید را میتوان هم از نظر ارزش خرید و هم از لحاظ کمپانی خریداری شده بزرگ دانست. بیشتر از ۴۳۳ میلیون کاربر به صورت جهانی از لینکداین استفاده میکنند تا با کمک آن شغل پیدا کنند یا با افراد همتیمی یا همدورهای خود ارتباط برقرار کنند. همچنین بسیاری از کاربران لینکداین از سرویس پولی این وبسایت برای برخورداری از امکانات بیشتر استفاده میکنند.
مایکروسافت هنوز به صورت دقیق نگفته این خرید به چه دلیلی بوده اما به راحتی میتوان تصور کرد که قرار است بخش شبکههای اجتماعی این شرکت را تقویت کند. مایکروسافت پیش از این بر روی فیسبوک سرمایهگذاری کرده بود اما اکنون با خرید لینکداین رسما وارد شبکههای اجتماعی شده است.
مایکروسافت البته پیش از این ۱.۲ میلیارد دلار برای Yammer در حدود ۴ سال قبل پرداخت کرده بود اما این کسب و کار آن طور که غول نرمافزاری دنیا انتظار آن را داشت پیش نرفت. مایکروسافت به زودی اطلاعات بیشتری از این تصاحب بزرگ منتشر خواهد کرد.
دقایقی پیش مایکروسافت اعلام کرد که سرویس لینکداین را با پرداخت بیش از ۲۶.۲ میلیارد دلار تصاحب میکند.
اما چرا ردموندیها سرویس لینکداین را مال خود کردهاند. ساتیا نادلا در
ایمیلی به کارکنان کمپانی، دلایل تصاحب لینکداین را تشریح کرده است که در
ادامه با بررسی آن میپردازیم. با نتکو همراه باشید.
اعضای تیم،
من بسیار هیجان زده هستم تا اعلام کنم که مایکروسافت امروز با لینکداین برای تصاحب این کمپانی به توافق رسیده است. شما میتوانید برنامههای آیندهی من و جف وینر، مدیرعامل لینکداین را در زمان اعلام عمومی این توافق مشاهده کنید.
براساس این توافق حرفهایترین کمپانی فعال در حوزهی ارائهی سرویسهای ابری در کنار بزرگترین شبکهی حرفهای از متخصصان قرار میگیرد. من اخیرا در مورد لینکداین مطالعات بسیاری را انجام دادهام، بطوری که میتوان به روشنی دید که چگونه شبکههای بزرگ میتوانند در سرویسهای ابری تفاوت ایجاد کنند. کاملا روشن است که تیم لینکداین کار بسیار بزرگی را در ایجاد شبکهای بسیار بزرگ و تاثیرگذار از متخصصان جهان که شامل ۴۳۳ میلیون نفر است، انجام داده است.
با توجه به اینکه تصاحب لینکدلین در زمان مدیریت من بزرگترین خرید مایکروسافت است، از اینرو میخواهم نظر و دلایل خود برای این خرید را در ادامه تشریح کنم. من برای ارزشگذاری ابتدا به این موضوع فکر میکنم که آیا این دارای میتواند شانس ما را افزایش داده و موقعیت ما را بهبود بخشد؟ آیا این دارای دارای ترندهای فناوری کنونی پرطرفدار در دنیای فناوری هست یا خیر؟ آیا دارایی ما با اهداف و هسته ی اصلی تجارت ما همخوانی دارد یا خیر؟
پاسخ تمام سوالات بالا در مورد لینکداین مثبت است. هر دو کمپانی درصدد رسیدن به هدف خاص و ارائهی سرویسی به منظور تقویت هر چه بیشتر کاربران و سازمانها هستند. در کنار رشد سرویس آفیس ۳۶۵ و Dynamics، این خرید میتواند تاکید بیشتری روی افزایش بهرهوری و توسعه فرآیند تجاری توسط مایکروسافت باشد. به این موضوع فکر کنید که در دنیای امروز چگونه مردم شغل پیدا کرده، مهارتهای خود را بالا برده و اجناس و سرویسهای خود را به فروش رسانده و به هر شکل کار خود را به پیش برده و به موفقیت میرسند. تمام مراحل بالا نیازمند شبکهای است که اطلاعات متخصصان را همچون لینکداین از طریق ابزراهایی نظیر آفیس ۳۶۵ و داینامیکس گرد هم آورده باشد. ترکیب دو سرویس مورد نظر باعث میشود تا کاربران با تجربیات جدیدی روبرو شوند. برای مثال میتوان به مشاهده فیدخبری براساس پروژهای که شما در حال کار روی آن هستید اشاره کرد، بطوریکه لینکداین از طریق محیط آفیس که شما در حال کار روی پروژه هستید، متخصصی را برای رفع مشکل پیشنهاد میدهد. نقاط اشتراک و در هم تنیدگی سرویس آفیس و لینکداین رفته رفته افزایش خواهد یافت، بطوریکه امکان درآمدزایی از طریق دریافت حق اشتراک و تبلیغات نیز امکان پذیر خواهد بود.
من و جف معتقدیم که شانس زیادی برای افزایش رشد لینکداین و ارائهی سرویسهای بیشتر به کاربران از طریق اختصاص منابع مایکروسافت داریم. زمانی که من با ریف هافمن، بنیانگذار لینکداین در مورد کنار هم قرار گرفتن دو کمپانی سخن گفتم، وی این موضوع را به سرمایهگذاری دوباره تشبیه کرد.
شانس پیشرفت برای آفیس ۳۶۵ و داینامیکس نیز بسیار بالا است. ما در طول یک دههی اخیر سرویس آفیس را از چند ابزار تولید و ویرایش محتوا به سرویسهای ابری تبدیل کردهاین. مرحلهی بعدی در مسیر پیشرفت آفیس و داینامیکس، اتصال این دو سرویس به بزرگترین شبکهی تشکیل شده از متخصصان در سراسر دنیا است. ما با استفاده از ترکیب دو سرویس می توانیم راهکارهایی را در پیش بگیریم که با استفاده از آنها بهرهوری متخصصان بیش از پیش افزایش یافته و در عین حال فرآیند فروش، بازایابی و مدیریت نخبگان را نیز مدیریت کنیم.
یکی از فاکتورهای مهم، ادامهی پیشرفت لینکداین است. برای تحقق این امر، لینکدلین به عنوان یک برند مستقل به کار خود ادامه داده و سیاستهایش که قرابت زیادی با استراتژی مایکروساف دارد، همچنان پابرجا خواهد بود. جف به عنوان مدیرعامل لینکداین به فعالیت ادامه داده و گزارش خود را به من و اعضای هیئت مدیره ارائه خواهد کرد، حال آنکه خود عضوی از هیئت مدیره خواهد بود. ماز از جف خواستهایم تا لینکداین را برای رسیدن به اهداف بلندمدت، براساس نظرات خویش اداره کند. لینکداین در کنار دنبال کردن سیاستهای یپشرفت خود، با مایکروسافت نیز در زمینهی ادغام سرویسها همکاری خواهد کرد.
وی در پایان با اشاره به برگزاری نمایشگاه E3، همه را به دنبال کردن اخبار کنفرانس مایکروسافت در این گردهمایی بزرگ دعوت کرده است.
نظر شما در مورد تصاحب لینکداین توسط مایکروسافت چیست؟
در این مراسم موضوعاتی از جمله مشکلات استفاده از رایانه های رومیزی، بررسی روند فناوری مجازی سازی برای رفع معضلات، ارائه جدیدترین متد مجازیسازی با بهرهگیری از استانداردهای جدید و مقایسه این با انواع راهکارهای موجود مطرح شد و اطلاعات کاملی درباره این موضوعات توسط مجید خاکی مدیرعامل شرکت رها در اختیار کاربران قرار گرفت.
گردهمایی بهینهسازی راهکار مجازی سازی
همچنین لیو رولین کارشناس ارشد فنی شرکت vcloudpoint اطلاعاتی در مورد زیرو کلاینتهای این شرکت توضیح داد. این محصولات توسط شرکت فنی مهندسی دانش بنیان رها در ایران به فروش خواهد رسید.
رعنا منافی مدیر امور نمایندگان رها نیز در این مراسم نحوه فروش راهکارها و محصولات مجازیسازی که توسط شرکت فنی مهندسی دانش بنیان رها در ایران ارائه شده است، اطلاعاتی به مدیران شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی ارائه داد.
گردهمایی بهینهسازی راهکار مجازی سازی
با راهکارها و محصولات مجازیسازی ارائه شده در این همایش، شاهد کاهش هزینههای نصب و راهاندازی تا ۷۰ درصد، کاهش چشمگیر هزینههای پشتیبانی، کاهش بیش از ۹۰ درصدی مصرف انرژی، تجربهی کاری همانند یک رایانهی رومیزی، مدیریت و نظارت دقیق و کاربردی، افزایش بیش از دو برابری عمر مفید،پایداری فوق العاده، بالاترین نرخ سرعت تبادل اطلاعات بین کاربران و در نهایت صرفهجویی اقتصادی ۳۰۰ درصدی در یک بازهی زمانی ۶ ساله در مقایسه با استفاده از رایانه رومیزی در شرکتها و سازمانها خواهیم بود.
در این مراسم مدیران ارشد فناوری اطلاعات وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و همچنین مدیران شرکتهای خصوصی و دولتی دیگر حضور داشتند.